Monday, October 26, 2015

5 Fakta Pengenalan Makanan Pejal Pertama Bayi

Assalamualaikum.

Apabila menjadi ibu, kita mahukan yang terbaik untuk bayi kita dari peringkat kehamilan, kelahiran bayi sehinggalah mereka menjadi kanak-kanak yang sihat dan pintar.

Jika dari lahir kita berikan susu terbaik untuk mereka iaitu susu ibu secara esklusif dan apabila bayi kita mencecah 6 bulan, tiba masanya mereka diperkenalkan dengan makanan pejal pertama mereka.


1. Mulakan dengan puri buah-buahan yang dicampur dengan susu ibu / susu formula kerana untuk membiasakan bayi dengan rasa makanan pertama mereka. 
Puri buah-buahan adalah lebih baik diperkenalkan pada peringkat permulaan kerana struktur protein buah-buahan yang mudah dihadam oleh perut.

2. Makanan bayi sehingga 12 bulan DILARANG ditambah gula, garam, bahan pengawer atau serbuk perasa.

3. Perkenalkan makanan bayi menggunakan kaedah 4 Days Rule. Iaitu bayi diberikan jenis makanan yang sama selama 4 hari berturut-turut bagi mengenalpasti jika bayi elergi pada sesuatu makanan.

Contoh

4. Karbohidrat / Nasi boleh diperkenalkan apabila bayi berumur 7 bulan keatas dan mulakan dengan nasi kosong dahulu selama 4 hari berturut-turut.

5. Pada bulan pertama pengenalan solid food / makanan pejal, bayi boleh diberi makan sekali sehari dan ditingkatkan kepada 2x sehari apabila berumur 8 bulan ke atas.





No comments:

Post a Comment